De danske soldater bliver rost af alle i Afghanistan.

Af Naser Khader 88

Jeg er netop vendt hjem efter fire meget spændende dage i Afghanistan med Folketingets Udenrigspolitiske Nævn. Det var meget opløftende at se og opleve, hvor vigtig vores indsats er for civilbefolkningen, og hvor godt et stykke arbejde vores soldater gør dernede.

På turen mødte vi bl.a. de danske soldater i Helmand, civile afghanere, parlamentarikere, Præsident Karzai og General Petreus.

Det, der gav mig kuldegysninger og gjorde mig allermest stolt under besøget var, at alle – alle uden undtagelse! – måske lige bortset fra taleban – roste de danske soldater for deres engagement, deres professionalisme og deres oprigtige ønske om forbedrede forhold i Afghanistan.

Det var spændende at snakke med de danske soldater. Selv, har de en fornemmelse af, at de gør en stor forskel. – Hvilket de også ofte får at vide, af civilbefolkningen. Men jeg kan sagtens forstå, at det ærgrer dem, at de tilkendegivelserog den konkrete indsats, de får fra afghanerne, ofte ikke når ordentligt ud til den danske befolkning. For de gør et fantastisk arbejde dernede – og en stor forskel for den enkelte afghaner!

Til eksempel har Danmark været med til at oprette et lærerseminar, som vi også besøgte dernede. Her uddannes omkring 600 lærere, hvoraf ca. halvdelen er kvinder. Det ville aldrig have kunnet foregå under et taleban-styret Afghanistan. Og der er mange eksempler på, hvordan livet har ændret sig drastisk dernede siden 2001.

Til trods for det store tab vores soldater har lidt dernede i det forgangne år, er det kun en del af billedet. Generelt er der fredeligere nu, end der har været de sidste mange år. Tidligere var noget så uskyldigt og simpelt som musik fuldstændig bandlyst. I Helmand, fortalte de, har man afholdt en rockkoncert med omkring 30-40.000 unge mennesker som publikummer. Det, at der kan samles så mange mennesker til en koncert, viser, at der er sket noget rigtig godt i Afghanistan. Det imponerende antal fremmødte ved koncerten viser, at der er et ønske om og en vilje til de demokratiske frihedsrettigheder, til den ytrings- og meningsfrihed og til den forsamlingsfrihed, afghanerne har opnået siden 2001. Disse friheder er bl.a. blevet til som et resultat af vores danske soldaters tilstedeværelse i Helmand.

Antallet af registrerede brugere af mobiltelefoner er siden 2001 steget fra 0 til 8 millioner, og især de unge er hyppige brugere af internettet. Ved den afghanske pendant til X-factor kan man også se en ændring, der giver anledning til håb for det afghanske demokrati. Her stemmer de unge på den, de bedst kan lide. De stemmer ikke, som der ellers er tradition for blandt deres forældre ved valg, efter religiøse eller etniske tilhørsforhold. På denne måde agerer de unge klogere end forældrene, for de åbner op for muligheden for, at der kan dannes nogle reelle politiske partier i landet. Selvfølgelig er der stor forskel på X-faktor og parlamentariske valg, men viljen (eller mangel på samme) til at stemme på den bedst kvalificerede kandidat er fuldstændig afgørende for et samfunds mulighed for at have en fungerende parlamentarisk proces.

Karzai derimod blev jeg skuffet over. Han var en ål at snakke med, og han talte hele tiden uden om. Jeg spurgte flere gange ind til sharia-lovene, og om ikke det er problematisk for et afghansk demokrati, at man dødsdømmer folk, der konverterer fra islam til kristendommen? Videre spurgte jeg ham, hvordan man kan idømme en 24-årig journalist i første omgang dødsstraf og senere til 20 års fængsel, for at bringe artikler på internettet om kvinders rettigheder? Til dette svarede han, at manden var blevet løsladt igen. Han blev dog korrekset af sin rådgiver, der kunne fortælle, at journalisten stadig er fængslet. Således var mødet med Karzai altså noget utilfredsstillende, for det viser, at der stadig langt igen før de demokratiske frihedsrettigheder som ligestilling, religions- og ytringsfrihed er sikrede i landet.

Til gengæld mødtes vi, som nævnt, også med general Petreus. Under det halvanden time lange møde, var han lydhør og svarede beredvilligt på alle vores spørgsmål. Han er utroligt vidende og kompetent. Han gør mange gode ting i Afghanistan og er en indsigtsfuld mand at have ved roret dernede.

Om ca. 14 dage starter forhandlingerne om Danmarks rolle i Afghanistan. Derfor var jeg dernede med bl.a. Helle Thorning, Pia Kjærsgaard, Eva Kær Hansen, Michael Astrup og Mogens Lykketoft. Vores rejse havde dermed også det formål, at vi skal være godt rustede til at lægge den forestående Afghanistan 2014-strategi. Forhandlingerne går ud på, at vi efter 2014 ikke skal have kampsoldater som sådan i Afghanistan, men i stedet hjælpe med kapacitetsopbygning, uddannelse af bl.a. politiet og soldater. Jeg mener vi skal hjælpe med det, vi er gode til. Vi er gode til ligestilling på tværs af køn, religion og etnicitet. Vi er gode til frihed og til retfærdighed for individet. Disse demokratiske rettigheder kan vi hjælpe afghanerne med at sikre og forbedre, bl.a. ved at styrke politiets uddannelse og faglighed. Vi skal sørge for, at afghanerne selv er i stand til at tage vare på landets fremtid og på deres egen sikkerhed, når vi engang skal forlade landet. Det enorme læs de danske soldater har trukket og stadig trækker, er det, der i dag muliggør sådanne forhandlinger om Afghanistans demokratiske fremtid.

Derfor vil jeg også slutte den blog af med en stor tak til de danske soldater for det fantastiske arbejde, de gør i Afghanistan! Det er jo ikke kun for afghanernes, men også for Danmarks og for vores allesammens sikkerheds og friheds skyld, at de er der.

88 kommentarer RSS

  1. Af Emilie Krogh

    -

    FarJensen – Din mangel på indsigt i politik og hvordan vores system fungerer, er næsten ubegribelig. V og AFR greb det forkert an siger du? Er du klar over, at indsatsen i Afghanistan bygger på et bredt folketingsmandat indeholdende alle partier – undtaget E og SF’s støtte. Og jeg må desværre også skuffe dig, hvis du tror, at indsatsen er planlagt af V og AFR. Så kompetente er vores politikere desværre ikke. Indsatsen, som den er lige nu, tager udgangspunkt i en FN resolution og ikke en dansk lov.

  2. Af Jesper H

    -

    Det er muligt vi ikke kan “VINDE” i Afghanistan – hvad der så end menes med “VINDE”- ingen kan spå om fremtiden – men vore SOLDATER har frivilligt – sat livet på spil i Afghanistan, for at skabe en tålelig tilværelse for almen befolkningen-

    HUTTERNE HER I DANMARK der sidestiller TALEBANNERNE med de danske FRIHEDSKÆMPERE under
    Anden Verdenskrig er TOTALT UVIDENDE – TYSKERNE
    BESATTE DANMARK – for overtagelse til det tredie rige.

    VI HAR IKKE BESAT AFGHANISTAN det er forskellen.

    Hvad med de “RIGE STODDERE” i Afghanistan der misbruger de små drenge i AFGHANISTAN – filmen kan fortsat anskues “Dansedrenge”.

  3. Af Karl Wilders

    -

    @Erik Nielsen

    Igen denne tro paa det etablerede samfund. Hvis Amerikanerne slaar kassen i og betragter Afghanistan som forfejlet, kommer de ikke rendende mere. I Vietnam kom de jo heller ikke mere efter krigen der var tabt.

    Hvis du kender til Amerikas oekonomi, saa ville du vide, at USA dette aar kun er financeret til Oktober. Herefter vil Amerika enten ikke betale deres gaeld, deres pensionerede befolkningsgruppe, offentlige ansatte or whatever. Ihvertfald bliver der et omraade de ikke vil betale til mere. Saa du mener, at det er forsvarligt, at de fortsaetter en krig i Afghanistan alt imens de ikke kan betale deres pensionister hjemme? – nej de vil ud af Afghanistan; – der er ingen penge til at foere krig mere i US. Not a dime…. Fuldstaendigt ligesom i DK; – vi har da heller ikke raad laengere….

  4. Af Erik Nielsen

    -

    Kære “Karl Wilders”, jeg tror nok du skal stoppe din mening om at JEG ikke har mere forstand på USA end dig. Jeg har vel været derovre i ca. 20 år af mit liv. Jeg har en datter der er gift med en amerikaner og har 2 børn overthere. Jeg ved PRÆCIS hvad amerikanerne står for. Bush fik et mega-problem da 11.sept. kom. Og ingen anden præsident, republikaner eller demokrat kunne have gjor andet end det han gjorde.
    Obama – er dog nu begyndt på dine tanker: Spare de unge amerikanere der er døde i tusindtal og lade os Europæere byde på lidt mere og lidt flere soldater. Din sammenligning med Vietnam er jo helt ude i hampen. Er der taliban/terroristagtige tilstander der efter at USA er rejst??? No! Så spørger du om “det er iorden at vi fortsætter en “Krig” i Afghanistan??? Jamen, hvad mener du? Selvfølgelig skal FN da forsøge at bekæmpe terroristlejre, Taliban, Al-Kaida m.fl. – er det svært for demokratiske mennesker at forstå?
    Hvad tror du der sker, hvis der ikke bliver ved med bare at være LIDT kontrol med hvad Iran, Syrien, Somalia, Afghanistan, Pakistan, Nordkorea og flere andre laver? Hvad tror du der så vil ske? Man skal faneme ikke være særlig velbegavet for at kunne se at så kommer ragnarokket! med nye krige, nye religiøse psykopater der ligger på knæ mod mekka o.s.v. o.s.v. KAN du og andre dog ikke forstå, at vesten er ikke ude på at udslette andre mennesker – men, men, men de andre er ude på at udslette VESTEN!!! Vågn dog op. inden det er helt, helt forsent.

  5. Af Kristian Andersen

    -

    Pro amerikanere er som regel stære blinde!

  6. Af Kristian Andersen

    -

    Det er altid de uha da da så farlige muslimer der er ude på at dræbe os alle samme. Vores korstog er altid retfærdige og kun for at beskytte os selv.

    Og mere propagandist sludder, sludder og atter sludder. Det er jo også svært at se sig selv i et spejl. Drankere har også et kæmpe problem med, at indrømme at de er drankere.

  7. Af Anja Jensen

    -

    ih ja kristan Andersen. Det er da også de skide kristne der dagligt sprænger sig selv og andre i stumper og stykker verden over.
    Det er da også pga de skide kristne at hele europa har deres terrorberedskab oppe i det røde felt ! sikken et korstog !

  8. Af Kristian Andersen

    -

    Anja du er lige så fanatisk som terroristerne. Det siger vist alt om dig.

    Og dit værthus-sprog vidner om en meget simpel kvinde 😉

  9. Af Kristian Andersen

    -

    Anja har du nogen sinde prøvet at regne ud hvor mange drab vi i vesten står bag i mellemøsten? Du ville blive overrasket over at vi fører stor på den konto i forhold til hvor mange terroristerne har myrdet. Ikke at nogen form for drab kan retfærdiggøres. Men min pointe er, at vi vesten ikke bør pege fingre eller optræd esom “moralens” vogtere. Vi er nemlig ikke selv Guds bedste børn hvad angår terror imod andre befolkninger og lande! Herunder tortur og overtrædelser af samtlige internationale konventioner!

  10. Af Bjarke Hansen

    -

    @Kristian Andersen

    “Du ville blive overrasket over at vi fører stor på den konto i forhold til hvor mange terroristerne har myrdet”

    Kunne du sætte tal på dine påstande?

  11. Af Anja Jensen

    -

    Kristian Andersen

    Fanatisk ! Værthussprog ! Sig mig skal du ikke snart i arbejdsprøvning !!!!

    Du kan bare begynde at tælle hvem der myrder flest i Afgahnistan, start fra i dag ! ide ?
    Har du tal på hvad det har kostet “korsfarene” af liv i Dafur.

  12. Af Anja Jensen

    -

    Kristian Andersen
    har vi udøvet tortur hæhæ !!! terror ?? Skriger af grin !!!

  13. Af H. H.

    -

    When you look into an abyss, the abyss also looks into you.
    Friedrich Nietzsche

  14. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Jeg vil nu nærmere sige, at vore soldater passer deres tjeneste – hvilket er noget lidt andet end et arbejde; men ok.

    Det er ikke et spørgsmål om at tørre numse på børnehavebørn. Det her er sgu farligt!

    Så er der nogen, der kalder Naser komplet idiot – lidt småt kørende? Muligvis? Men KOMPLET idiot?
    Så har man godt nok begravet overliggeren.

    At Taliban ikke roser dem? Her er jeg ikke enig:
    Deres frådende og primitive had er som skolegårdsbøllens – når det bliver nødvendigt for de store drenge at skride ind.

    HuT har jo senest vist, at det er med al mulig grund, at Danmark er i Afghanistan.

    Krigen er ikke vundet endnu – mobbing up actions – er altid langvarige. Men tabt? Åh nej, så langt fra!
    Det springende punkt er om Afghanistan kan blive land.

  15. Af georg christensen

    -

    Hvis det, er rigtigt, så kan ,også jeg, forstå, indsatsens værdi.

    Når Muslimsk, og Kristendommens “værdiløshed”, sendes ud, for at skabe nye “værdiløsheder”,
    så kan det kun ske uden “mig”.

    Dumhed, og ordet´s værdiløshed, danner stammen i min “hjerne”.

    Helt ærligt: Så kan “Naser Khader”, bare stå derude og “pisse” ved sin egen sten.

  16. Af Ejler Ottesen

    -

    Tak for en god orientering.

    Du skal bare blive ved selv om de mange
    negative elementer i vores demokrati
    fortsætter med deres negative og skæmmende skriverier.

  17. Af Karl Wilders

    -

    @Erik Nielsen

    Irak krigen var dog en besynderlig reaktion paa 9/11. Hvorfor gaa efter Saddam naar det var Bin Laden, der netop havde draebt 3,000 mennesker i NY?

    Du taler som en hjernevasket Amerikaner. Bush gik ind i Irak fordi han ville faerdiggoere det arbejde han mente Senior Bush havde forsoemt, nemlig at gaa efter Saddam. Han gik ind i Irak paa en loegn om weapons of massdestruction faar at slukke lampen paa Saddam.

    Hvis han virkeligt ville gaa efter ‘manden’, saa var han ikke taget til Irak men Afghanistan og havde fundet bin Laden. 10 aar efter sidder bin Laden stadigt og sender trussel tapes ud i aeteren. Dengang var sporet til bin Laden hot, idag skal man jaevne det bjergomraade i Pakistan med jorden, for at faa haegt paa bin Laden.

    Hvis du vil have kontrol over alle the bad guys i den muslimske verden, saa skal du foerst vinde deres respekt, som vi opfoerer os i den muslimske verden er dette udelukket. Vi kan enten vaelge at lade vort samfund konverterer til Islam eller slaa dem over fingrene, saa de rigtigt kan maerke det. Det vi militaert foretager os i baade Irak og Afghanistan er der ingen respekt i for en muslim, vi er blot intruders, der slaar deres broedre ihjel. Jeg er ikke anti-amerikansk, jeg er for at vi giver dem en lektion, men det skal altsaa vaere en de kan forstaa og respektere. Se paa hvad muslimerne i deres eget system har respekt for, lad os saenke vort niveau og ‘hak en arm og et ben af’ – og jaevne dem med jorden. Det er jo det du vil Erik og alle de andre red-necks i Amerika. Lad os nu goere dette rigtigt, saa muslimerne aldrig glemmer hvad de staar overfor, proever de muskler overfor os igen.

  18. Af Finn knudsen

    -

    Ja – Carsten jensen har levet forgæves: FN tog endelig en beslutning om at sende soldater til Afghanistan nu har beslutningen for længe siden ført til handling, uden Carsten Jensen har stoppe det.
    Vi sejler med skibe i Adenbugten ved Somalia, det har Carsten Jensen heller ikke fået stoppet.(tværtimod flere uniformer på vej)
    Alle våben skal nedlægges, hvis de bæres af folk i uniform, alle i uniform skal “hjem”. Ingen våben til folk i uniformer.
    Verden er først retfærdig når der hver dag bliver kastet med brosten mod politiet og folk i uniform.
    Der er langt igen før Carsten Jensen har sin dagsorden på plads (heldigvis)!

  19. Af carl-heinz feddersen

    -

    Ja, jeg giver absolut ikke meget for denne “rapport”.
    Dette med at “politikere” i gruppe rejser til en fremmed land og undersøger/tjekker noget i et par dage, er sket før.
    Den dag de er der nede mindst en måned, taler med civilbefolkningen, ikke udvalgt af “værten”,
    kan den tillægges mere tiltro.
    Jeg har jo også læst artikler om politikere, som besøger “fremmed områder” i Danmark en ½ times tid under politieskorte for derefter at udtale:”Her er jo fredeligt”.
    Ja, goddav do.
    Og m.h.t. rockkoncerter med 30-40.000 tilskuere, ja det skal nok fremme forholdene for civil befolkningen.
    Peace and paper!!!!

  20. Af Tom Romdal

    -

    Tak for indlægget Khader. Meget kan man sige om dig men du er ihvertfald en politiker som taler fra leveren, i dette tilfælde om hvordan du oplever situationen close up i Afghanistan.

    Til dem som mener at der ikke er fremskridt: selvfølgelig er det et fremskridt at x antal mennesker m/k bliver uddannet til lærerer, at mobiltelefoner og internet er tilgængeligt. Krigen mod taleban føre ude på bøhlandet, og der er hvor taleban er stærk er støtten til de udenlandske styrker minimal, og vice versa, det siger da sig selv.

    Det ændrer ikke ved at størstedelen af den afghanske befolkning nu kan leve mere frit end dengang talebans tæskehold patruljerede i alle gader, parat til at piske enhver uledsaget kvinde de opdagede.

  21. Af Kirsten Iskov

    -

    Kære Naser.

    Det er SÅ trist , at du IKKE kAN indsee, eller IKKE VIL insse, at ” En Demoktatisk Muslim ” overhoved ikke kan eksistere( det er utopi ), fordi Muhamed og Hans Ahlah ikke ER demokratiske. De er HÆVNGERRIGE–HADEFULDE– VOLDELIGE– Ære og belønner DØD og DRAB– og DESTRUKTIV adfærd også imod deres egne Mødre , Døtre og Hustruer.
    Tror du virkelig, at vi i Vesten ikke ved om dette og ikke forstår ONDSKABEN bag Islam.
    Se nu blot på den muslimske Øksemands GODE vilje til IKKE at ville slå vor Bladtegner ihjel, fordi han tegnede DEN ONDE PROFET ( sådan som Han jo er )løgn og latin ikke sandt. Håber du en dag får dine øjne op, og lader være med al dit hyklerei.
    Inderst inde er du jo Muslim , og dermed en forsvarer for den uhyggelig onde religion, i stedet for at bekæmpe den og fortælle os om ” Den virkelige ondskab ” den er i bisidelse af.

    Når vesten forlader Afghanistan så vil HADET i Nationen bludse yderligere op, og brødre vil dræbe hinanden i en sand blodfejde ( i begær efter penge ,ære og magt ), ellers var du jo selv forblevet i dit Fædreland , og være tilfreds med dette ,ikke sandt Nasser. K.Iskov.

  22. Af Peder Bisgaard

    -

    Berlingske Tidende, 22. januar: Krigsudgifter fortsætter med at stige

    Ifølge et svar fra forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V) til Folketingets forsvarsudvalg lyder prognosen for 2010 på, at de samlede udgifter kommer til at løbe op i 1,439 milliarder kroner, mens budgettet for 2011 er på 1,474 milliarder kroner.Til sammenligning var de samlede udgifter i 2009 på 1,440 milliarder kroner.Den reelle pris for det danske bidrag til krigen i Afghanistan ender dog sandsynligvis på et langt højere beløb.

    I 2009 var den endelig pris således 2,327 milliarder kroner, når man blandt andet medregnede den ekstra nedslidning og afskrivning af materiel i forbindelse med kampene i den uroplagede sydlige Helmandprovins.

    2006: ? mia. kr
    2007: ? mia. kr
    2008: ? mia. kr
    2009: 1.440 mia. kr. , reelt 2.327
    2010: 1.439 mia. kr. progn., reelt 2.327
    2011: 1.474 mia. kr. budg.,reelt 2.327

    Engagementet i Syd-afghanistan begyndte i juni 2006. Forsvarsministerens udtalelser ser kun ud til at vedrøre 2009-11, og skellet 2009 er rimeligt for så vidt at optrapningen med IED’s intensiveredes væsentligt dette år. Baseret på de kendte reelle omkostninger i 2009 — og at 2010 har været værre, så er 7,5 mia. kr — eller 3.000 kr. pr hustand hvis der regnes med 2,5 mill. hustande — et rimeligt bud på de reelle omkostninger for de tre år. Hertil kommer juni 2006-08 og diverse erstatninger til efterladte, drift af veteranhjem, og pleje og genoptræning af soldater, herunder ikke mindst de anslået 20 % af alle udsendte (baseret på amerikanske erfaringer) som har fået psykiske skader. Så i omegnen af 10 mia. kr. er nok ikke helt forkert skudt (for nu at blive i jargonen)
    – svarende til 4.000 kr. pr hustand. Men kære du husejer/lejer – husk på at verden så også er blevet et sikrere sted at være, og at truslen mod Danmark er minimeret, fordi vi til at lede os haver så vise eksemplarer af menneskeracen, som Uffe E. Jensen og hans arvtager, Anders Fogh og ikke at forglemme den ensrettede Gade.

  23. Af Peder Bisgaard

    -

    I går er situationen ændret (for altid) – for da fik vi de hidtil mest nøjagtige overslag over hvad krigen har kostet. Det står allerede nu klart, at de tal som her præsenteres ligger langt, langt over hvad vi det suveræne folk kan acceptere på en krig som ikke kan vindes og som vi derfor om kort tid trækker os fra

  24. Af T. Zakæus

    -

    Der er rigtig mange Talebantilhængere her på bloggen. – Med deres pacifistisk indstilling og mangel på indsigt og mod svarer de fuldstændigt til kollaboratørerne og alganggængerne under 2. Verdenskrig. – Endten er kamp mod umennekelighed umoralsk, eller også kan den bare ikke nytte noget, og man skal i hvert fald ikke selv risikere noget.

    Gud ske lov havde hverken englænderne eller amerikanerne generelt den holdning på den tid, for så havde havde ikke bare Danmark, men hele Europa i dag været nazistisk.

  25. Af T. Zakæus

    -

    @ Tom Clarkud:

    Du henviser til en Pentagon-rapport fra 2004, da indsatsen i Afghanistan altså kun var tre år gammel. Du har så ikke opdaget, at der er gået seks år siden – altså mere end den dobbelte tid.

    Tror du virkelig, at seks års indsats ikke ændrer forholdene?

    Alene i den tid indsatsen nu har varet, er de ni ældste årgange af befolkningen afgået ved døden (af helt naturlige årsager), og ni nye årgange af befolkningen er kommet til.

    Jo flere år der går, jo større en del af befolkningen vil aldrig have levet under Talebanstyret, og jo færre vil nok kunne forventes at ville sætte pris herpå.

    Hvis vi virkeligt ville civilisere Afghanistan, skulle vi nok blive der en 30-40 år. Så ville hele den arbejdsdygtige og politisk aktive del af befolkningen kun have oplevet at leve under civiliserede forhold, og så ville risikoen for tilbagevenden til fortidens primitive stammekultur nok være minimal.

    Det var på grund af den lange militære tilstedeværelse, at Romerriget i sin tid civiliserede Europa uden for Rom. – Forstå det om du kan.

  26. Af Tom Clark

    -

    @T. Zakæus
    Jeg kan ikke se, at Pentagons konklusioner skulle være forældede mht. vores påvirkning af terror. Ifølge forfatterne til rapporten var årsagen til muslimernes vrede (i Asien og Mellemøsten) USAs ensidige støtte til Israel og imod Palestinenserne, og støtte til hvad de betragter som tyrranier: Ægypten, Saudiarabien, Jordan, Pakistan og Gulfstaterne, så når Amerikanerne taler om demokrati betragtes dette som ren hykleri.
    Siden rapporten er der selvfølgelig skete ændringer: et stigende antal mennesker i Afghanistan mener, at det er i orden at dræbe koalitionsstyrker, og ifølge Patreus’ tidligere rådgiver, sikrer den tiltagende brug af drone angreb en fortsat hvervning til de militantes og terroristers rækker i Afghanistan.
    For resten har jeg ikke nævnt andre her, men f.eks. har en af de førende eksperter i al Queda, Jason Burke, skrevet at hver anvendelse af magt fra vores side (i Asien og Mellemøsten) er en sejr for bin Laden/al Queda, af de samme grunde allerede nævnt.

  27. Af H. H.

    -

    Anden verdenskrig gik jo ud på at redde jøderne.

    Sammenligningen med Afghanistan er altså svær at se.

    Som jeg er orienteret er Afghanistan et land hvor pædofili er almindeligt.

    Den eneste fællesnævner med kampen mod nazismen er at det åbenbart er en trend blandt nynazister at tage til Afghanistan som soldat.

    Så fællesnævneren er vel en omvendt fællesnævner.

  28. Af Trine Nielsen

    -

    Jeg forstår overhovedet ikke, hvorfor danske politikere hele tiden skal på ‘hemmelige’ besøg i Afghanistan. Senest Naser Khader, Pia K og Helle Thorning. Hvad er ideen være med det? Udover at bruge en masse af skatteborgernes penge!
    Er der nogen, der kan forklare mig det?

  29. Af Naser Khader

    -

    @Trine Nielsen. Vi (Det Udenrigspolitiske Nævn) tog dernede for at blive opdateret på situationen før de kommende forhandlinger om Afghanistan- strategien, som starter i næste uge. Det her handler ikke kun om penge som vi bruger på indsatsen i Afghanistan, men også om menneskeliv. Det er en del af vores arbejde. Der var ingen fornøjelser. Jeg tror, at vi sammenlagt sov 10 timer i de 4 dage. Lidt respekt for arbejde, tak!

  30. Af H. H.

    -

    Med respekt af de danske politikeres arbejde og de dygtige danske soldater dernede.

    I mine øjne lyser det som om der er et sammenrend af nynazister og pædofile dernede også.

    Og jeg forstår ikke hvad Danmark foretager sig dernede andet end at legitimere et afghansk had mod de “vestlige soldater”.

    Der er vel ingen der længere tror på at der er et formål med at være i Afghanistan andet end Bush’s indenrigspolitiske bevæggrunde.

    En krig er jo altid politikeres mulighed for profilering og en platform.

    Men den platform er vel i alles øjne blevet mindre og mindre.

  31. Af Trine Nielsen

    -

    Jeg har skam stor respekt for vores soldater, der arbejder i døgndrift og sætter livet på spil hver eneste dag! Kæmpe respekt til dem. Det handler heller ikke om penge, som vi bruger på indsatsen i Afghanistan. Det jeg undrer mig over er, hvorfor alle mulige politikere, udover stat- og forsvarsministeren skal på besøg hos vores soldater. Er det i virkeligheden ikke bare et mediestunt 🙂 Synd du ikke fik sovet. Det gør vores soldater heller ikke.

  32. Af T. Zakæus

    -

    @ H. H. 23. januar 2011 kl. 20:48:

    “Anden verdenskrig gik jo ud på at redde jøderne.”

    Nej, det gjorde den ikke, for om jødeudrydelserne viste man faktisk ikke noget med sikkerhed, før efter krigens afslutning.

    2. Verdenskrig gik ud på at bekæmpe en statsmagt og en idéologi, som mente sig berettiget til at besætte andre landes territorier for at opnå “Lebensraum” til den ekspansive idéologis befolknings udfoldelsesmuligheder og påtvinge disse andre landes befolkninger denne totalitære idéologi og dens levemåder.

    Den nuværende islamiske ekspansion går også ud på at besætte andre landes territoriorer ved at invadere disse lande med deres befolkningsoverskud (under påberåbelse af, at de andre lande er forpligtet til at aftage disse disse befolkningsoverskud ifølge internationale konventioners bestemmelser) og derefter påtvinge disse andre landes befolkninger den islamiske totalitære idéologi og dens levemåder. – Herunder naturligvis, at man som minimum skal tage idéologien seriøs og ikke må gøre grin med den. Gør man det, er man hjemfalden til at blive slået i hjel enkeltvis eller “en masse” som mål mål for terrorvirksomhed fra idéologiens tilhængeres side.

    Det var udfoldelsen af en sådan terrorvirksomhed 11.9.2001 i NY, der var den igangsættende årsag til Afghanistankrigen, så “Sammenligningen med Afghanistan er ikke spor svær at få øje på. – For den, der alså blot har et minimalt kendskab til Historions begivenheder i blot mere end et par år bagud.

  33. Af S. Jørgensen

    -

    Det er besynderligt med alle dem der hævder, at invasionen af Afghanistan kun øger terroren. I forhold til hvad? må man spørge.

    Er der virkelig nogen der tror, at man efter 7-11 havde kunnet sidde passivt og se på, at terror gruppe efter terror gruppe blev trænet i Afghanistan, slog til mod vestlige borgere og derefter hånede os fra Afghanistan?

    Så havde vi da for alvor fået krigen mod terror til at foregå indenlands og med konsekvenser for vort hjemlige politiske klima, som ikke engang krigsmodstandernes værste mareridt kan rumme.

    Problemet er alle dem, der tror, at man kan undgå krig ved ikke at vælge krigen. Det har man aldrig kunnet, bare spørg Chamberlain. Når man er påført krigen, så er der kun een udvej – det er at vinde den – uanset hvad!

  34. Af Sjætte .

    -

    støt de danske soldater!

  35. Af Benjamin Kurzweil

    -

    Demokrati er en meget kompleks styreform.

    Det er ikke ethvert folkeslag beskåret, at kunne håndtere en sådan styreform.

    Tror Washington helt seriøst, at man kan overføre denne styreform til Afghanistan? Der venter i hvertfald en lang oplæringskurve forude for afghanerne.

    Jeg bringer her et link, hvor man kan se et nobelt stykke arbejde udført af Mission Øst, men samtidigt får vi også indsigt i afghanernes paratviden.

    Ethvert dansk barn ved, at honning kommer fra bier. Voksne afghanere ved ikke den slags!

    De tror, at fluer og bier er det samme? Ganske vist er better insekter, men bier producerer honning og er nyttige.

    Fælgende kan man læse på Mission Østs hjemmeside:

    “Hvorfor kommer I med flere insekter, når vi har fluer nok i forvejen?” spurgte mændene i en af de landsbyer, Mission Øst ville introducere for biavl.

    Da vores medarbejder ville demonstrere bistadet og derfor åbnede låget, og nogle af bierne fløj ud, sprang de forvirrede mænd op fra deres siddeplads på gulvet og ilede mod døren. De havde ingen anelse om, hvad honning var… men bistik kendte de godt!

    http://photos.miseast.org/Afghanistan/Biavl-i-Afghanistan/14456344_avSQq/3/1072739956_tQLFn#1072739956_tQLFn

  36. Af H. H.

    -

    S Jørgensen

    Når Bush går ind i et andet land for at “hjælpe” er det kun for at virke handlekraftig i eget land.

    Prisen for Bush’s handlekraft er at Bush samtidig legitimerer negative kræfter i landet ved selve USA’s tilstedeværelse.

    Det Bush skulle have gjort – hvis han rent faktisk var interesseret i at “hjælpe” – er at give våben til den fraktion man holder med.

    Hermed vinder man krigen uden legitimering af de “negative” kræfter.

  37. Af H. H.

    -

    T. Zakæus

    Antager vi at du har ret.

    Antager vi at 2. verdenskrig ikke havde sin berettigelse i at redde jøderne – men at 2. verdenskrig havde sin baggrund i at vi blev angrebet.

    Antager vi at du har ret i den holdning – så er selve ideen med at du fremhæver 2. verdenskrig som krigen der kan berettige alle andre krige – en nullitet.

  38. Af Jens Haarup Mortensen

    -

    Oplysningsbidrag til skriftkulturens danske offentlighed: (Læses med fordel i nævnte rækkefølge)

    http://jhmskriften.blogspot.com/
    http://jhmbladet.blogspot.com/
    http://jhmjert.blogspot.com/
    http://jhmit.blogspot.com/

    De findes også samlet her:

    http://jenshaarupmortensen.blogspot.com/

    På forhånd tak for din indsats! Nkh. JHM

Kommentarer er lukket.