Det syriske regimes venner i DK

Af Naser Khader 20

Der bor mellem 2.000 og 3.000 syrere i Danmark. De fleste af dem er enige med mig i, at der skal frihed og demokrati til Syrien. De fleste er trætte af Asad-regimet, som har klamret sig til magten siden 1963. Men jeg kender også nogle herboende syrere, der forsvarer regimet. Dem har jeg mødt i forskellige sammenhænge, også gennem ubehagelige telefonopkald.  

Det syriske regimes mest fremtrædende danske venner stod frem her til aften (mandag) i TV 2’s 19-nyheder og præsenterede deres nye forening – såkaldt Dansk-Syrisk Venskabsforening. De – regimets papegøjer – benægter alle kendsgerninger og hævder, at 90 % af syrerne i Danmark støtter Asad-regimet. Det er efter min bedste overbevisning ikke sandt. Det er ikke min oplevelse, og det hænger heller ikke sammen med den kendsgerning, at flertallet af syrere i Danmark er flygtninge. Hvordan kan nogen, som er flygtet fra et regimes brutalitet, støtte selv samme regime? Enten har de fået asyl på falsk grundlag eller også taler Dansk-Syrisk Venskabsforening usandt. 

Syrerne i Danmark er generelt tavse i den offentlige debat, og det gælder især dem, som er modstandere af regimet. De markerer ikke deres utilfredshed med regimet i samme grad, som andre af de arabiske folk har gjort det under Det arabiske forår. Det gør de ikke, fordi regimet også har indflydelse i Danmark. Folk er simpelthen bange for at sige noget, da det vil have konsekvenser for dem og deres familier i Syrien. 

Regimet og dets venner i Danmark forsøger at fremstille alle demonstranterne som værende enten kriminelle bander eller salafister/ekstremister. Asads danske håndlangere benægter den kendsgerning, at langt de fleste demonstranter er unge fredelige syrere, som er trætte af regimets ufrihed. Men hvem er de kriminelle bander og salafister? Hvordan er de kommet ind i Syrien? Hvad er deres dagsorden? Hvorfor har vi endnu ikke set billeder af dem? Hvordan kan regimet love reformer til disse kriminelle bander? Og hvordan kan regimets håndlangere i Danmark tro at hele verden lyver (inkl. forskellige menneskerettighedsorganisationer og samtlige pan-arabiske tv-stationer) og de eneste som taler sandt, er regimet?

Man kører propagandakrig, hvor man forsøger at sælge Asad som værende anderledes end de andre diktatorer. Dette gør man bl.a. ved at lægge pres på dem, der siger noget. På den måde forsøger man at lukke munden på folk. Hvis ikke dette får folk til at tie, så begynder man at lave smædekampagner mod dem eller true dem. 

Jeg har for eksempel fået masser af billeder/beskeder lagt ud på min officielle facebook-side. Min position er trods alt forholdsvis beskyttet, men prøv at forestille jer, hvordan det må være for andre at blive udsat for den slags trusler og smædekampagner. 

Jeg har forsøgt at udfordre Asad-støtterne. Jeg har sagt til dem: Lad os debattere med åben pande. Det vil de ikke. De er ikke interesserede i at debattere, de er kun interesserede i at lukke enhver debat ned. 

Jeg synes ikke bare, det er tankevækkende, at der ikke er flere syrere, der melder sig i debatten. Jeg synes, det bør være et klart advarselssignal om, at regimet og deres DDR-metoder virker på tværs af landegrænser. 

For det er jo sådan, det er. Der er en massiv tradition for, at stikkere bliver belønnet af regimet, og kritikere bliver straffet. Det er derfor, der er mange syrere, der ikke tør komme med kritiske udtalelser om regimet. For hvilken indflydelse vil sådanne udtalelser have på den familie, de har i Syrien? Eller hvilken betydning vil de få for deres muligheder for at vende tilbage til Syrien på et senere tidspunkt, hvis Asad ender med at blive ved magten? 

Jeg synes, det er dybt foruroligende, at Asad-regimet kan have så stor indflydelse på syrernes frihed uden for Syrien. Det er uhyggeligt og stærkt bekymrende, at syrere i et land som Danmark ikke tør udtale sig, fordi de frygter konsekvenserne af det. 

20 kommentarer RSS

  1. Af Henrik Petersen

    -

    Glimrende indspark, Khader. Hvis man er så glad for diktatoren i Syrien, er der vel intet til hinder for, at man rejser tilbage.

    Med hensyn til ‘flygtninge’ er det vel efterhånden klart for de fleste, at det ikke er flygtninge fra et diktatur, det være sig militært eller religiøst, men i højere grad fattigdomsflygtninge, og – endnu værre – islams spydspidser i det imperialistiske erobringstogt.

  2. Af Tine Hansen

    -

    De virkelige afgørende punkter for at Islam skal kunne begå sig i en global verden er at man ikke tager unge ind og indoktrinerer dem/hjernevasker dem fra barns ben i Koranen og Muhammed (vigtigt!), giver piger uddannelsesfrihed uden pres, giver piger deres seksuelle frigørelse så de bliver nogenlunde som vestlige (men med deres egen særpræg), at man fjerner det islamiske kulturelle pres hos unge i Islamiske kredse, gør op med ære og skam traditioner i Islam samt andre traditioner der har negativ formål, og ikke giver individet frihed. Og så stop med at tage koranen og den religion/ideologi så seriøst!
    Her kan salafister, wahabister, hizb ut tahrir, islamister, islamisk trossamfund, pro nuværende Iran folk, fundamentalister der ikke kan tage afstand fra stening og lignende godt skride fra Danmark. Samt dem der tager bogen alvorligt og ikke kan tåle at Muhammed bliver tegnet eller de der deler verden op i de troende samt de vantro, I har INTET at gøre i dette land. Og tro mig der er MANGE der sætter ummahen og deres muslimske religiøse identitet større end dansk nationalitet.
    Kunne i bare ikke tage hjem, hvis nu man spurgte pænt?
    Vi gider jer ikke heropppe

  3. Af Helge Nørager

    -

    Forstår det er et følsomt emne.

    Men ønsker Hr. Khader, en UN indsats som i Libyen ?.

    Måske Hr. Khader, vil tale om de 8 millioner internt fordrevne fra Syriens, tidligere hvede kamre ?.
    Tørken pga. Tyrkiets opdæmning af vand som, rammer både irak og Syrien.

    Måske livet er ikke så simpelt, en diktator eller ej.

    Har de Hr. Khader en løsningsmodel, som ikke indebærer borgerkrig, destabilisering, og øgede spændinger imellem Syrien og Libanon, samt Israel.

    Men vil ikke hyle i koret som regering i Syrien, blot have svar på nogle simple spørgsmål.

    Har de Hr. Khader, nogle realistiske løsningsforslag ?.

    Eller er det som, jeg skrev for længe siden, for sent.
    Pandoras box er åben, og der vil i mange mellemøstlige lande komme borgerkrig.

    Husk at valg og valg reformer, er stadig noget som lader vente på sig i Tuniseien, og Ægypten.
    Millitær sidder solidt på magt, og som i demokratiets højborg Irak, er demostrationer mod millitær forbudt, i alle tre lande.
    Hvilket forår.

    Libyen, nu efter over 10.000 nato bombetogter, stadig, intet fremskridt.
    Andet end mange døde og megen elendighed.

    Selv oprørrer, rebeller, beskyldes nu af ICC, for krigsforbrydelser.

    Er det den fremtid, som Syrien skal kastes ud i ?.

    Eller hvad med at stoppe vanvid, med mad i benzintank, så fødevare priser kan falde igen ?.
    Biodiesel, og majs til ethanol i biler, er kilde til social usikkerhed.

    Men hvad er løsning Hr. Khader, borgerkrig ?.

  4. Af Thomas Knudsen

    -

    Jeg synes det Tinepigen skrev var noget sludder, det har jo ingen sammenhæng med noget i Naser Kharder skriver. Jeg bliver nødt til at påpege at Iran og Syrien er to forskellige lande.

  5. Af Benjamin Kurzweil

    -

    Hr Naser Khader stiller et helt elementært spørgsmål i sit blogoplæg:

    “Hvordan kan nogen, som er flygtet fra et regimes brutalitet, støtte selvsamme regime?

    – Enten har de fået asyl på falsk grundlag eller også taler Dansk-Syrisk Venskabsforening usandt.”

    Frygten er det som holdt “det arabiske forår” i dvale. Men krudtet var knastørt, og blev udløst af en tuneser, som satte ild til sig selv, og som derved satte ild til hele det glade Arabien.

    Frygten er væk, godt hjulpet af NATO’s militære opbakning, og en amerikansk præsident, som viser vilje til demokrati; ikke kun for USA, men for hele verden.

    Asads håndlangere i Danmark spiller på frygten, og det virker, så længe PET intet gør og ser passivt til. Sålænge Asads håndlangere føler sig sikre på dansk grund, vil de fortsætte med deres terroriseren i Danmark.

    Det er i virkeligheden en sag for PET, som bør leve op til sit ansvar.

    Tilbage står Helge Nøragers spørgsmål til Naser Khader.

  6. Af Benjamin Kurzweil

    -

    Helge Nørager, 13. juni 2011 kl. 23:54

    Helge Nørager skrev:

    “Libyen, nu efter over 10.000 nato bombetogter, stadig, intet fremskridt.”

    I forrige uge afhoppede ca. 10 libyske officerer, lige fra generaler til almindelige befalingsmænd. De sagde alle, at Libyens forsvar nu kun er 20% af sin styrke.

    Det bekymrer mig, at NATO, som består af verdens stærkeste lande, ikke kan nedkæmpe Libyen, som nu kun har 20% af sin styrke tilbage. Selv da Libyen havde 100% af sin styrke, var det ikke noget stærkt land.

    Libyen er geografisk et stort land, omkring 180% større end Ægypten, men befolkningstallet er på størrelse med Danmark.

    Jeg ved godt at NATO ikke må føre landkrig etc., men alt taget i betragtning, så er det en tynd performance, at så mange NATO-lande ikke kan nedkæmpe Libyen. Jeg forstår godt Robert Gates bekymring.

    “…Gates predicted a Nato consigned to “military irrelevance” in a “dim if not dismal” future unless allies stepped up to the plate…”

    “The mightiest military alliance in history is only 11 weeks into an operation against a poorly armed regime in a sparsely populated country. Yet many allies are beginning to run short of munitions, requiring the US, once more, to make up the difference.”

    http://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/10/nato-dismal-future-pentagon-chief

    Lad NATO-landet Tyrkiet “ordne” Syrien. Det ville sætte Erdogan på en stor prøve.

  7. Af Jesper H

    -

    Hvorfor har vi flygtninge fra Syrien?

    Det er vel først af nyere dato – der er grund til at flygte
    fra Syrien – så hvis der er Syrerne der sidder her under falske forudætninger – det er problematisk for dem!
    Hvad foretager de sig i Danmark – er de danske statsborgere-?????

    Ihvertfald – må det være mennesker – der ikke kender til
    hvad – et VOLDSREGIME ER – !
    De burde tvinges til- at tage en tur til Tyrkiet – se
    Flygtninge fra Syrien – hvordan de er mishandlet – opholder
    sig i Teltlejre – alt imens de kan sidde her på TV og
    udgyde deres foragt mod deres landsmænd.
    ————————————–
    Kurzweil
    ——–
    ja NATO – burde træde til – men kan du udkommandere Tyskland – og alle de andre- der ikke vil – pt er vi vidst 6-7 lande
    der er deltagere i Libyen eksempelvis.

  8. Af Christina Andersen

    -

    Har også med stor forbløffelse set syriske flygtninge ( vil jeg tro) proglamere deres betingede støtte til det syriske styre. Et styre de er flygtet fra. Jamen det holder da ikke i byretten !!!!!. Dybt bekymrende og i den grad underminerende i forhold til danskernes tillid til at disse har opnået asyl på det rette grundlag. Man kan ikke lade være med at tænke på hvorfor de overhovedet er her i DK ????
    Så bare ærgeligt at de for så meget taletid og alle de andre som nok mere er repræsentative for syrerne her i DK bare ikke tør udtale sig.

  9. Af svend gønge

    -

    Jeg synes, det er dybt foruroligende, at Asad-regimet kan have så stor indflydelse på syrernes frihed uden for Syrien. Det er uhyggeligt og stærkt bekymrende, at syrere i et land som Danmark ikke tør udtale sig, fordi de frygter konsekvenserne af det.

    God gået Naser Khader. Problemet er ikke så stort. Hvis du trues på liv ære eller velfærd af mennesker som ikke har noget at gøre her i landet så er det ud af klappen. Få politi, skat og indrejsemyndigheder koblet på nasserøvene og få dem ud af landet. Det er mennesker der nasser på vores ytringsfrihed. (de er sikkert også på offentlig overførselsindkomst). Men… hvis jeg må være så fri, ud med lortet….

  10. Af Claus T.

    -

    Naser Khader spørger: “Hvordan kan nogen, som er flygtet fra et regimes brutalitet, støtte selv samme regime?”

    Forklaringen kan jo være, at der slet ikke er tale om flygtninge, men folk som af andre grunde opholder sig i Danmark.

    Teknikken med at et diktatur truer og/eller forfølger flygtninge i udlandet er ikke ny.

    Chiles diktator, Augusto Pinochet, stod bag bombeattentater i USA og Italien, hvor flygtninge fra Chile omkom.
    Iran, Irak og Libyen har mig bekendt også snigmyrdet modstandere i udlandet. Så det er vel ikke overraskende, at Syrien forsøger sig med samme teknik.

    Metoden giver to gevinster: flygtninge fra Syrien tier af frygt for konsekvenserne, og herboende blog-tosser forlanger de selvsamme flygtninge sendt lige lukt tilbage til Asads torturkamre!

  11. Af H Rasmussen

    -

    Kære Naser Khader
    Fint indlæg. Det kan virkelig undre, at personer som er flygtet fra Syrien forsvarer regimet, men mon ikke det er en fanatisk minoritet. Omvendt forstår jeg til fulde de, som frygter repressalier mod familiemedlemmer, som fortsat opholder sig i Syrien.
    Med dit kendskab til Syrien vil jeg gerne høre din vurdering af sandsynligheden for, at Syrien – efter Asads forhåbentlig snarlige fald – vil gå i en mere fundamentalistisk muslimsk retning. Som jeg har forstået det, er Syriens befolkning generelt moderate muslimer, men der er samtidig stærke forbindelser til Irans styre, der jo ikke just er kendt for et demokratisk sindelag.

  12. Af Karsten Olesen

    -

    Folk, der kender Syrien ved, at den vigtigste grund til den strenge kontrol er nødvendigheden af at forhindre en ny mellemøstkrig.

    Grupper, der kan risikere at provokere en konflikt fra syrisk territorium, blive skarpt overvåget.

    Det gælder først og fremmest radikale palæstinensiske grupper og islamister.

    Syrien har indledt en proces med forhandlinger om reformer.

    Men det er klart at begivenhederne de sidste dage – som de danske medier fortier – ikke kan kaldes fredelige demonstrationer.

    Bagholdene og drabene på de 120 politifolk ser ud til at være del af en plan organiseret fra udlandet.

    Selve åbningen af massegraven er på Presstv (meget uhyggeligt)

    http://www.presstv.ir/detail/184492.html

    De anholdte havde svære våben, og nogle af dem oplyser at de fik penge vis Libanon.

    Tv-kanalerne Al Jazeera og Al Arabiya har sendt falske videoklip i lange baner.

    Nogle af de arresterede oplyser at de fik stillet satellittelefoner til rådighed af deres bagmænd.

    Det er åbenlyst del af en kampagne mod syrien på linie med Libyen.

    Dermed deltager England, Frankrig, Usa og også den danske regering i en fælles plan – sammen med disse terrorister.

    Saudi salafis want Syria to collapse:

    http://www.presstv.ir/detail/184601.html

    Fangne terrorister tilstår massakren:

    http://www.sana.sy/eng/337/2011/06/13/352306.htm

  13. Af Omar Abdel-Galil

    -

    Nu er jeg selv af egyptisk oprindelse… og dermed ikke flygtning. Mon ikke – dog uden at vide nærmere – mange af disse syrerer og er såkaldte “fremmedarbejdere” der kom til landet i 60/70’erne da DK havde brug for udenlandsk arbejdskraft?

    Som sagt kender jeg ikke disse syrerer, men at pålægge dem at være “flygtninge der bare kan skride hjem til Syrien” må vist stå på jeres egen regning.

    Når det er sagt… så synes jeg det er trist at der findes så mange der forsvare Asad og hans handlinger dernede. Men jeg har på fornemmelse at Hr. Khader er igang med at brygge en storm i et glas vand med sine udtalelser. Jeg vil vove at påstå at folks modvilje overfor Khader og hans udtalelser om Syrien bunder i deres modvilje til hans personlighed, mere end hans udtalelser.

    Han betragtes jo som en populistisk “muslimsk” araber, der er villig til at sælge sin sjæl for opmærksomhed. At hans kritik imod Asad og Syrien bliver oversskygget af folks forudindtaget holding om ham er trist.

    Et arabisk ordsprog lyder: “Min bror og jeg står sammen imod min fætter, men min fætter og jeg står sammen imod en fremmede”

  14. Af Jørgen F.

    -

    “Min bror og jeg står sammen imod min fætter, men min fætter og jeg står sammen imod en fremmede”

    Jeg tror du ramte hovedet på sømmet med ovenstående Omar! Det er vel ikke bare et ordsprog men en livsstil.

    Skulle vi ikke i stedet sige : “Jeg taler min bror til fornuft når han er urimelig over for min fætter. Min bror og jeg taler min fætter til fornuft når han er urimelig over for en fremmed”?

  15. Af Omar Abdel-Galil

    -

    Ok.. så lad mig sige det på en måde som er mere populært i vestlige kredse…

    “Min fjendes fjende er min ven”

    Giver det mere mening nu?

    Det arabiske ordsprog er ikke altid optimalt, men derimod meget udbredt OGSÅ udenfor arabiske kredse…

    Se bare på Israel… internt er der stridigheder, men når “truslen/kritikken” kommer udefra, så står de sammen (selvom de stadig er uenige)

    Se bare på VKO regeringen… Masser af uenighed iblandt de 3 partier, men når kritik hagler ned på dem fra udefrastående, så står de sammen og forsvarer deres beslutning i føllesskab…

    ovenstående eksempler sker på TRODS af at det ikke altid er fornuften der forsvares…

  16. Af Jørgen F.

    -

    “Det arabiske ordsprog er ikke altid optimalt, men derimod meget udbredt OGSÅ udenfor arabiske kredse…”

    Det er jeg slet ikke i tvivl om! jeg har bare haft den følelse at det netop var en livsstil for arabere at knytte tætte bånd på den måde som ordsproget beskriver.

    Vi vesterlændinge har denne med os : “Man ser splinten i sin broders øje, men ikke bjælken i sit eget”

    Det giver fint fornuft, det du skriver – også i mine vestlige øre 🙂

  17. Af lL. Poulsen

    -

    Rejs hjem med alle jeres muslimske venner,
    vi er trætte af nasser.

  18. Af Kirsten Iskov

    -

    Kære Naser.

    Ved du hvad Naser jeg tror på, at Islam tilbedere VIL HA`DIKTATORE fordi de igennem Islam lærer , at tilbede MAGTHAVERNE.
    I hele Mellemøsten er Børnene og de unge oplærte i, at TILBEDE DEN STÆRKE MAND / STYRKE FREMFOR SVAGHED.

    Fordi Islam er en meget KOLLEKTID religion, hvor du SKAL ha`den samme opfattelse af livet, som du har lært af DEN STØRSTE IMAM / som barn.
    Intet menneske er KUN SIG SELV, og bliver kun ophøjet af Ahlah ,hvis han bliver martyr.

    At blive rigtige DEMOKRATER kan en person ikke uden videre lære på nogle få år, det kræver en Åndelig modenhed også, og en ÅNDELIG frivillig proces til at ville FORLADE DET GAMLE, og gå med åben pande / hjerte ind i DET NYE , nemlig demokratiet som Syrrerne jo IKKE ved hvad er for en størrelse, eller den Ånd der ligger bag ” Friheds begrebet “.

    At være UNDERKASTET ISLAMS ÅND, kan IKKE forliges med Kristi Ånd f.eks.
    Hvilken EN ÅND lever der` bag vore tankegang, og af hvilken ” En ÅNDELIG kilde ” drikker du og jeg dagligt af.
    Det har en stor betydning for hvert enkelt menneske.

    Man kan godt bo i DK, og alligevel IKKE forlade DEN ÅND DER BINDER EEN OP I SLAVERI, i sine tanker og i sit sind.
    Derfor foragter de dig, fordi du er på vej væk fra ” Den ÅND der binder dig og dem op i trældom “. K.Iskov.

  19. Af Karsten Olesen

    -

    Også den kristne biskop i Aleppo støtter Assad. Han mener, at 80% af befolkningen gør det samme:

    Islamisterne håber at vinde mere magt ved at skabe kaos.:

    “The fanatics speak about freedom and democracy for Syria, but this is not their goal.”

    “They want to divide the Arab countries, control them, seize oil and sell arms. They seek destabilization and Islamization.”

    “Syria must resist – will resist. 80 percent of the people are behind the government, as are all the Christians.”

    http://www.churchinneed.org/site/News2?page=NewsArticle&id=6623&news_iv_ctrl=1001

    Sårede beretter:

    http://www.sana.sy/eng/337/2011/06/14/352613.htm

    Assaderne har hindret en ny mellemøstkrig – siden 1974.

    Tænk på, hvordan det er gået Libanon og Gaza i samme periode.

  20. Af Axel Eriksen

    -

    Khader har vist bedre viden om – og indsigt i forholdene i Syrien – end de, der ovenfor har kommenteret hans indlæg!

Kommentarer er lukket.